e-Doręczenia dla firm i podmiotów zaufania publicznego już niebawem.

1 października 2024 wszyscy mieli być zelektronizowani i nawet urzędy miały już nie korzystać z korespondencji papierowej. Niestety, życie bywa w pewnych kwestiach wyjątkowo konsekwentne i po raz kolejny jak bywa w ostatnich latach termin wdrożenia nowości w prawie - obowiązku e-Doręczeń został przesunięty. Tym razem o trzy miesiące, tj. z 1 października 2024 r. na 1 stycznia 2025 r. o czym Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało w stosownym komunikacie. Zmiana ma zapewnić czas na przeprowadzenie procesu legislacyjnego i nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych i wydaje się, że może być to ostatni lub jeden z ostatnich komunikatów w tym temacie.

Co to są e-Doręczenia?

To usługa, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. W dużym zakresie zastępuje listy polecone Poczty Polskiej. Jest to więc droga do oszczędności w administracji. Nie martwcie się jednak nadmiernie o losy operatora pocztowego - system będzie obsługiwała Poczta Polska, a listy będą mogły być drukowane i dostarczane w formie papierowej (za dodatkową odpłatnością po stronie odbiorcy).

Kto musi korzystać ze skrzynki?

Skrzynkę do e-Doręczeń muszą mieć przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG i w KRS. Poza firmami jednoosobowymi i spółkami adres do e-Doręczeń muszą również mieć inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, na przykład fundacje i stowarzyszenia.

Uwaga!!! Klienci naszych usług księgowych już dziś mają możliwość korzystania ze skrzynki, nad którą czuwamy w ramach podstawowej obsługi biurowej.

Obowiązkowo z e-Doręczeń muszą korzystać także przedstawiciele niektórych zawodów zaufania publicznego.

Dotyczy to:

adwokata,
radcy prawnego,
doradcy podatkowego,
doradcy restrukturyzacyjnego,
rzecznika patentowego,
notariusza.

Termin na wdrożenie e-Doręczeń zależy od daty rejestracji firmy w CEIDG albo w KRS:

firmy, które będą rejestrować działalność w CEIDG lub KRS od 1 stycznia 2025 r., założą skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji,
firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w CEIDG do 31 grudnia 2024 r., muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 października 2026 r.,
firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 r., muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 r.

Przedstawiciele zawodów zaufania publicznego będą zobowiązani do posługiwania się e-Doręczeniami od 1 stycznia 2025 r.